Połowa użytkowników uważa, że banki zwrócą im pieniądze w przypadku cyberkradzieży

Ponad 45 proc. użytkowników, którzy zarządzają swoimi finansami za pośrednictwem internetu, ma przekonanie, że ich bank zwróci im pieniądze w przypadku kradzieży z ich konta online – wynika z badania Consumer Security Risks Survey przeprowadzonego przez Kaspersky Lab oraz B2B International. Takie przekonanie wśród klientów może być niekorzystne dla organizacji finansowych, którym cyberkradzież może wyrządzić szkody zarówno pieniężne, jak i związane z utratą reputacji.

Z danych Kaspersky Security Network wynika, że w 2013 r. produkty Kaspersky Lab ochroniły około 1,9 mln użytkowników przed szkodliwym oprogramowaniem zdolnym do kradzieży pieniędzy online. Co więcej, liczba cyberzagrożeń finansowych nieustannie wzrasta. Według danych statystycznych Kaspersky Lab co czwarta phishingowa strona internetowa imituje witrynę legalnego banku, sklepu internetowego lub serwisu płatności. Takie fałszywe strony mają nakłonić użytkowników do podania swoich danych bankowych. Tymczasem twórcy szkodliwego oprogramowania wciąż tworzą nowe szkodniki potrafiące uzyskać dostęp do kont internetowych oraz nowe sposoby obejścia stosowanych przez banki narzędzi bezpieczeństwa.

Nie ma nic dziwnego w tym, że cyberprzestępcy wolą atakować komputery użytkowników niż dobrze zabezpieczone infrastruktury IT banków, ponieważ o wiele łatwiej jest ukraść dane z prywatnego urządzenia. Jednocześnie użytkownicy często ignorują zagrożenia i zaniedbują podstawowe środki bezpieczeństwa podczas korzystania z usług finansowych online, takich jak bankowość online. Badanie Kaspersky Lab wykazało, że 28 proc. respondentów nie sprawdza autentyczności stron internetowych, na których podawane są informacje poufne, a 34 proc. użytkowników nie podejmuje żadnych działań zapobiegających przechwyceniu danych w publicznych sieciach WiFi.

Takie bierne podejście do osobistego bezpieczeństwa online łączy się, między innymi, z wiarą, że banki zrekompensują klientom pieniądze skradzione w wyniku cyberataku. 45 proc. respondentów uważa, że ich bank zwróci im pieniądze skradzione przez cyberprzestępców, a 57 proc. jest przekonanych, że ich bank podjął wszelkie niezbędne środki bezpieczeństwa.

Kradzież środków z kont klientów niesie ze sobą konsekwencje również dla samych organizacji finansowych - oprócz narażenia ich na koszty, odbija się na ich reputacji oraz lojalności klientów. Firmy stosują różne metody, aby zabezpieczyć swoich klientów na wypadek cyberoszustwa. Doświadczenie jednak pokazuje, że ochronę transakcji online na pełną skalę mogą zapewniać jedynie wyspecjalizowane rozwiązania stworzone z myślą o zwalczaniu specyficznego rodzaju zagrożeń, jakim są zagrożenia finansowe. Ponadto rozwiązania te mogą zmniejszyć liczbę incydentów, wskutek których instytucje finansowe muszą zwrócić klientom środki skradzione przez cyberprzestępców.

W oparciu o analizę wymagań rynku i bogate doświadczenie w zakresie ochrony użytkowników przed cyberatakami Kaspersky Lab stworzył platformę Kaspersky Fraud Prevention przeznaczoną dla organizacji finansowych i zajmujących się handlem elektronicznym. Rozwiązanie to uwzględnia istotne trendy na rynku finansowym, takie jak wykorzystywanie tabletów i smartfonów w celu dokonywania płatności online. Kaspersky Fraud Prevention obsługuje systemy Windows i Mac, jak również popularne platformy mobilne - Android oraz iOS. Oprócz rozwiązań chroniących urządzenia klienckie platforma ta zawiera komponenty serwerowe potrafiące zidentyfikować oszukańczą aktywność, nawet jeśli klient nie zainstalował rozwiązania bezpieczeństwa na swoim urządzeniu.

Kolejną integralną częścią omawianej platformy są profesjonalne usługi firmy Kaspersky Lab, które pomagają zwiększyć wśród firm świadomość cyberzagrożeń finansowych oraz najlepszych sposobów ich zwalczania. Wszechstronne podejście do bezpieczeństwa oraz sprawdzone technologie wykorzystywane w platformie Kaspersky Fraud Prevention pozwalają bankom zapewnić niezawodną ochronę swoim klientom przed cyberprzestępczością, jak również zabezpieczyć swoją reputację.

Więcej informacji na temat platformy Kaspersky Fraud Prevention znajduje się w języku angielskim na stronie http://kaspersky.com/fraudprevention.

Źródło: Kaspersky Lab


opublikowano: 2014-03-17
Komentarze
Polityka Prywatności