Telefony komórkowe towarzyszą nam przez dzień i noc. Coraz więcej z nich to nowoczesne smartfony, które potrafią zastąpić już komputer osobisty - odwiedzamy w nich strony internetowe, przechowujemy pliki, przygotowujemy dokumenty i zarządzamy swoim czasem. Technologia mobilna rozwija się bardzo dynamicznie, więc jeszcze nieraz będziemy zaskoczeni tym, co potrafi nasz telefon. Na przykład: możemy już nim płacić bez użycia karty płatniczej oraz bez potrzeby logowania się do konta bankowego .
Na pewno zdarza nam się zapomnieć z domu portfela czy karty. Ale zdecydowanie rzadziej zapominamy telefonu, bo przecież w nim mamy cały nasz świat, wszystkich bliskich i znajomych... Wyobraźmy więc sobie - wchodzimy do sklepu, robimy zakupy, podchodzimy do kasy, wyjmujemy telefon, kilka sekund i.. zapłacone. To wcale nie science-fiction, to jest JUŻ możliwe!
PKO Bank Polski wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, wprowadził na rynek płatności mobilne pod marką IKO. To rozwiązanie proste i powszechne, z którego mogą skorzystać posiadacze praktycznie wszystkich telefonów na rynku - z systemami Android, iOS, Blackberry, Symbian, a także obsługujących aplikacje w języku Java (w niedługim czasie IKO będzie również dostępne na system Windows Phone).
Jak to zrobić? Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację IKO, aktywować ją i... już można dokonywać szybkich i bezpiecznych płatności mobilnych. Dzięki niej zapłacimy telefonem w tysiącach punktów handlowo-usługowych oraz wypłacimy pieniądze w sieci bankomatów PKO Banku Polskiego (ponad 2700 urządzeń). Planowane jest także uruchomienie w ciągu kilku miesięcy możliwości wypłat gotówki z bankomatów Euronet. IKO można również użyć do zakupów online oraz przelewania pieniędzy znajomym - wystarczy że znamy ich numer telefonu! Nie potrzebujemy nosić ze sobą gotówki czy karty.
Wyobraźmy sobie taką sytuację: idziemy ze znajomymi do klubu i na koniec kelner przynosi jeden wspólny rachunek dla całego stolika. Kolega płaci cały rachunek, a my chcemy mu od razu zwrócić naszą część, ale nie mamy gotówki. Dzięki IKO możemy w tej sytuacji za pomocą kilku kliknięć oddać koledze pieniądze, dokonując przelewu na jego numer telefonu. W praktyce jest to zwykły przelew bankowy, ale wykonując go w IKO, jako odbiorcę wybieramy numer telefonu naszego znajomego z książki telefonicznej, zatwierdzamy i dług jest już uregulowany! Jedyne, o co musi wcześniej zadbać kolega, to powiązanie rachunku bankowego z numerem swojego telefonu.
Transakcje realizowane z pomocą aplikacji IKO są bardzo dobrze zabezpieczone, co najmniej dorównując pod tym względem tradycyjnym kartom płatniczym. Sześciocyfrowe, jednorazowe kody generowane przez aplikację, służące do potwierdzania transakcji, są ważne tylko przez 2 minuty, co minimalizuje zagrożenie przypadkowego wykorzystania ich przez osoby trzecie. Bezpieczeństwo zwiększa również fakt, że użytkownik sam wprowadza kod IKO na terminalu płatniczym, w sklepie internetowym czy w bankomacie i potwierdza transakcję na telefonie.
Aktualnie usługa jest dostępna dla klientów PKO Banku Polskiego. Korzystanie z płatności mobilnych IKO jest darmowe. Bank nie pobiera opłat za ściągnięcie aplikacji, ani za korzystanie z niej. O możliwościach IKO można przeczytać na stronie http://www.pkobp.pl/iko-platnosci-mobilne/mam-konto-w-pko-banku-polskim/instrukcje-obslugi-aplikacji/.
IKO dla systemów Android i iOS można pobrać z właściwych sklepów z aplikacjami - odpowiednio Google Play i Apple App Store. Aplikację dla posiadaczy telefonów BlackBerry i Nokii z systemem Symbian, a także urządzeń obsługujących język Java, można pobrać korzystając z serwisu iPKO. Po zalogowaniu w zakładce IKO należy wybrać opcję: "ZAMAWIAM APLIKACJĘ IKO". Funkcja zamówienia aplikacji przekierowuje klienta na właściwą lokalizację identyfikowaną na podstawie systemu urządzenia, z którego korzysta klient.