Akademiki to nie miejsce dla nauki

Imprezy, hałas, alkohol i bałagan – tak wrocławskim studentom kojarzą się akademiki. Domy studenckie to przede wszystkim punkt spotkań ze znajomymi i przeciwieństwo oazy spokoju, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez SWPS.

Mariusz Wszołek, badacz i wykładowca z Instytutu Grafiki we wrocławskim wydziale SWPS postanowił sprawdzić, co studenci sądzą o domach studenckich i warunkach, które oferują, jak wygląda akademik ich marzeń oraz kim jest jego mieszkaniec. Przebadał 150 studentów z Wrocławia.

Miejsce do spotkań ze znajomymi

Z badania wynika, że wrocławskie akademiki kojarzą się studentom przede wszystkim z imprezami (26 proc.), hałasem (13 proc.), alkoholem (9 proc.) i bałaganem (7 proc). Ich wizerunek jest zatem dość jednoznaczny i odnosi się przede wszystkim do mniej naukowego trybu życia. Jak studenci spędzają czas w akademikach? Większość odpowiedziała, że imprezują (22 proc.), a poza tym piją alkohol (19 proc.), jedzą (13 proc.) oraz śpią (12 proc.).

Dobre warunki ważniejsze

Dobre warunki (16 proc.), imprezy (12 proc.), spokój (8 proc.) i akademicka atmosfera (7 proc.) – tego potrzebują mieszkańcy akademików. Studenci pytani o idealny dom studencki przyznali, że najważniejsze, aby był czysty (21 proc.) i tani (15 proc.). Powinno się w nim uczyć (16 proc.), imprezować (14 proc.), nocować (14 proc.) i żyć (7 proc.).

– Akademik jako przestrzeń komunikacyjna to bardzo ciekawy problem badawczy. Z jednej strony mamy do czynienia z ogólnymi opiniami na temat studentów i ich życia, z drugiej strony nie interesujemy się, w jaki sposób organizują się komunikacyjnie studenci w ramach zastanej, nie zawsze przyjaznej architektonicznie przestrzeni – podsumowuje autor badania.

Badacz sprawdził także, kim jest przeciętny mieszkaniec akademika: – Pochodzi z odległego miasta, jest osobą tolerancyjną, niezamożną, ale potrafi imprezować, jest wyluzowany i otwarty – opowiada Wszołek.

Projekt badawczy został zrealizowany w 2011 roku.

źródło: Szkoła Wyższa Psychologi Społecznej Centrum Prasowe


opublikowano: 2012-08-20
Komentarze
Polityka Prywatności