Kto odpowiada za błędnie rozliczony PIT?

Do końca lutego każdy pracodawca powinien przekazać swoim pracownikom PIT-11, aby z kolei podatnik mógł się rozliczyć z urzędem skarbowym. Co jednak w sytuacji, gdy podatnik otrzyma od płatnika błędnie wypełniony PIT, na podstawie którego dokona rozliczenia?

Załóżmy taką sytuację: Pracownik otrzymał od pracodawcy PIT-11 i na jego podstawie się rozliczył. Następnie w czasie kontroli skarbowej okazało się, że pracownik rozliczył się źle, a przyczyną był błędnie wystawiony PIT przez pracodawcę.

Za prawidłowe wykazanie dochodów w zeznaniu rocznym odpowiada wyłącznie podatnik. Płatnik z kolei odpowiada za obliczenie i pobranie zaliczek na podatek w wartości prawidłowej oraz za przekazanie tych zaliczek na rzecz urzędu skarbowego.

Kluczowy w tym zakresie jest przepis art. 26 oraz 26a ustawy Ordynacja Podatkowa. Zgodnie z nimi, to właśnie podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki. Niemniej podatnik osiągający dochody z tytułu umowy o pracę lub np. umowy zlecenia, nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania.

Przepisów tych nie należy jednak rozumieć w taki sposób, który pozwala uwolnić od konieczności prawidłowego ustalenia dochodu przez podatnika w zeznaniu rocznym, mimo błędnie wypełnionego PIT-11.

W przypadku pobierania zaliczek z tytułu umowy o pracę bądź z działalności wykonywanej osobiście, płatnik jest jedynym podmiotem, do którego organ skarbowy może się zwracać o dopłacenie kwoty samej zaliczki na podatek. Natomiast nie ma prawa domagać się od podatnika takiej zapłaty.

Źródło: bankier.pl

Foto: money.pl

ostatnia zmiana: 2011-11-05
Komentarze
Polityka Prywatności