Kto odpowiada za błędnie rozliczony PIT?
Do końca lutego każdy pracodawca powinien przekazać swoim pracownikom PIT-11, aby z kolei podatnik mógł się rozliczyć z urzędem skarbowym. Co jednak w sytuacji, gdy podatnik otrzyma od płatnika błędnie wypełniony PIT, na podstawie którego dokona rozliczenia?
Załóżmy taką sytuację: Pracownik otrzymał od pracodawcy PIT-11 i na jego
podstawie się rozliczył. Następnie w czasie kontroli skarbowej okazało
się, że pracownik rozliczył się źle, a przyczyną był błędnie wystawiony
PIT przez pracodawcę.
Za prawidłowe wykazanie dochodów w zeznaniu rocznym odpowiada wyłącznie
podatnik. Płatnik z kolei odpowiada za obliczenie i pobranie zaliczek na
podatek w wartości prawidłowej oraz za przekazanie tych zaliczek na
rzecz urzędu skarbowego.
Kluczowy w tym zakresie jest przepis art. 26 oraz 26a ustawy Ordynacja
Podatkowa. Zgodnie z nimi, to właśnie podatnik odpowiada całym swoim
majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki. Niemniej
podatnik osiągający dochody z tytułu umowy o pracę lub np. umowy
zlecenia, nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub
nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania.
Przepisów tych nie
należy jednak rozumieć w taki sposób, który pozwala uwolnić od
konieczności prawidłowego ustalenia dochodu przez podatnika w zeznaniu
rocznym, mimo błędnie wypełnionego PIT-11.
W przypadku pobierania zaliczek z tytułu umowy o pracę bądź z
działalności wykonywanej osobiście, płatnik jest jedynym podmiotem, do
którego organ skarbowy może się zwracać o dopłacenie kwoty samej
zaliczki na podatek. Natomiast nie ma prawa domagać się od podatnika
takiej zapłaty.
Źródło: bankier.pl
Foto: money.pl
ostatnia zmiana: 2011-11-05