W pułapce wyprzedaży
Ufaj rozsądkowi, rzadziej emocjom. Porównuj oferty w wielu sklepach. Sprawdzaj cenę zarówno na metce, jak i przy kasie. Co jeszcze warto wiedzieć o swoich prawach i obowiązkach na wyprzedażach?
Pora wyprzedaży w pełni - sklepy oferują sezonowe obniżki letnich
kolekcji. Pojawia się szansa na upolowanie atrakcyjnych ofert. Zanim
jednak wybierzemy się na łowy, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady
rynkowe, żeby polując na atrakcyjne okazje, nie wpaść w misternie
przygotowane sidła sprzedawców.
Z najnowszych badań przeprowadzonych na
zlecenie UOKiK-U przez ARC Rynek i Opinia wynika, że większość osób
kupujących podczas wyprzedaży sezonowych nie wie, jakie prawo chroni
konsumentów. Na pytanie: „Czy znasz prawa kupujących na wyprzedażach?”,
jedynie 5% ankietowanych odpowiedziało pozytywnie. Niestety aż 43%
przyznało, że nie zna zasad rynkowych.
Do sklepowego koszyka, oprócz
rzeczy kupionych na wyprzedaży, włóżmy więc również wiedzę na temat
naszych praw i najczęściej spotykanych grzechów sprzedawców, by sezonowe
zakupy nie były rozczarowaniem.
O czym pamiętać, czyli 5 rad dla konsumentów wybierających się na wyprzedaże
1. Porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz,
którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie potrzebna. Warto
krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie
wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które
mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy.
Zdarza się, że podwyżki mają charakter iluzoryczny - wyższe ceny nigdy
nie obowiązywały. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami
dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy
zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie
bardziej opłacalny.
2. Pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru,
tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem
sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi
pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody,
aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W
niektórych sklepach (szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu
konsumenta do marki) wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do
zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.
3. Nie zapominajmy o paragonach - są one podstawą dochodzenia
roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go
niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużej sieci handlowej,
osiedlowym sklepie czy też na bazarze.
4. Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji.
Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż dwa lata. Reklamację
składamy w sklepie - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona
jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej
jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który
wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych
roszczeń.
5. Jesteś chroniony również na zagranicznych wyprzedażach.
Wielu miłośników wyprzedaży skorzysta z sezonowych przecen w trakcie
wakacyjnego wypoczynku za granicą. Coraz częstsze są również specjalne
wyjazdy na atrakcyjne zakupy do europejskich miast, takich jak Mediolan,
Londyn czy Paryż.
Wybierając się za granicę warto wcześniej sprawdzić
terminy wielkich obniżek. Na przykład we Włoszech wyprzedaże zaczynają
się na początku lipca i trwają 30 dni, w Grecji daty wyprzedaży ustala
co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w
Polsce, odbywają się one w dowolnych terminach.
Na co uważać, czyli wybrane grzechy sprzedawców podczas sezonowych wyprzedaży
Pycha - nasze promocje są najatrakcyjniejsze dla ciebie, ostatnie
dni wyprzedaży. Informacje na wywieszkach, bilbordach często informują o
korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego
asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta
promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania zakupów dokładnie
zapoznać się z obowiązującą ceną.
Chciwość - cena cenie nie jest równa. Sprzedawcy podają
często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe lub oferują w promocji
wyroby po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym
wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w
promocji, zaoszczędzą.
Nieczystość - atrakcyjna cena nie musi oznaczać udanego zakupu.
Akcje promujące wyprzedaże sezonowe często opierają się na schemacie:
atrakcyjna cena towaru = muszę go mieć. Pamiętaj - podczas promocji i
wyprzedaży rzeczywiście często nabywamy towary, na które bez obniżki nie
moglibyśmy sobie pozwolić. Aby nie żałować tych wyborów, warto
porównywać oferty, dokładnie przemyśleć zakup, uruchomić zdrowy
rozsądek.
Nieumiarkowanie w obliczeniach. Zdarzają się różnice w cenach
podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz
podanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętaj - cena podana na półce lub na
metce jest obowiązującą. W związku z tym mamy prawo kupić produkt po
tej właśnie cenie.
Zaniedbania prawne - mylące informacje. Często z braku czasu lub w
wyniku nieznajomości obowiązujących przepisów podczas sezonowych
wyprzedaży sprzedawcy informują, że w związku z niższą ceną klienci mają
mniej praw. Przykładem takiej praktyki jest informacja często
pojawiająca się przy kasach, że przeceniony towar nie podlega reklamacji.
Czy to zgodne z przepisami? Takie oświadczenie przedsiębiorcy jest
niezgodne z prawem i powinno oznaczać jedno: omijajmy sklepy, które
informują nas jawnie, że łamią nasze prawa.
Źródło: bankier.pl
ostatnia zmiana: 2011-11-05