Tylko 2 proc. młodych Polaków zakłada własny biznes
Choć 48 proc. młodych Polaków chciałoby założyć własny biznes, to decyduje się na to tylko 2 proc. z nich. Młodzi boją się skomplikowanych przepisów podatkowych, konkurencji i braku środków - wynika z badań przeprowadzonych przez instytut MillwardBrown SMG/KRC.
Sondaż został przeprowadzony we
wrześniu 2009 r. na zlecanie fundacji Polska Przedsiębiorcza. W badaniu
wzięło udział 1000 osób z całej Polski w wieku od 15 do 75 lat, z
wykształceniem podstawowym, średnim i wyższym.
83 proc. badanych zadeklarowało brak jakiejkolwiek aktywności w
biznesie; 5 proc. mówiło, że prowadzenie działalności gospodarczej jest
dla nich sposobem zarabiania na życie Odpowiadając na pytanie, co
skłoniłoby ich do założenia własnej firmy, najwięcej badanych (18 proc.)
wskazało kłopoty w pracy najemnej; 11,5 proc. - trudną sytuację
gospodarczą, 10,5 proc. - dostęp do taniego kredytu, 7,4 proc. - szanse
na skorzystanie z dotacji unijnych.
"Badania wyraźnie wskazały, że Polacy traktują własny biznes jak
wyjście awaryjne, alternatywę dla bezrobocia po utracie zatrudnienia na
etacie. Raczej nie jest to dla nich sposób na ciekawą, kreatywną
pracę, która dawałaby im satysfakcję" - powiedział Kuba Antoszewski z
MillwardBrown z SMG/KRC.
Za czynnik najbardziej zniechęcający do założenia własnej firmy
ankietowani uznali skomplikowane podatki i przepisy rachunkowe
(25,6 proc.), nadmierną biurokrację (10,3 proc.), dużą
konkurencję (9,9 proc.), trudności w uzyskaniu kredytu (6,9 proc.).
W działalności gospodarczej pytani najbardziej obawiają się własnego
braku doświadczenia (39,4 proc.) i klientów (38,1 proc.). Wskazywali też
na trudności w spłacie kredytu zaciągniętego przy zakładaniu firmy i
nieuczciwość kontrahentów.
Najwięcej ankietowanych (36 proc.) uznało, że początkującym
przedsiębiorcom najbardziej potrzebny jest dostęp do tanich kredytów na
działalność gospodarczą. 29,1 proc. oczekuje szkoleń ułatwiających
prowadzenie biznesu, 26,4 proc. pomocy fachowych doradców, 24,5 proc.
dostępu do technologii i sprzętu.
Ponad 18 proc. ankietowanych stwierdziło, że zakładając własne firmy,
najchętniej skorzystaliby ze środków unijnych. "Traktują je jak nieswoje
pieniądze, które można swobodnie wydawać i nie trzeba ich zwracać" -
powiedział Antoszewski.
Za branże najbardziej perspektywiczne ankietowani uznali branże:
budownictwo i nieruchomości (25,1 proc.), handle i sprzedaż (22,3
proc.), nowe technologie i telekomunikację (15,7 proc.), medycynę i
farmację (14,8 proc.).
Fundacja Polska Przedsiębiorcza powstała w
grudniu 2008 r. Jej celem jest wspieranie młodych ludzi, którzy
założyli już własne firmy lub chcieliby to zrobić w najbliższej
przyszłości. Eksperci fundacji m.in. organizują dla nich szkolenia (np.
uczą pisać biznesplan, informują o możliwościach uzyskania
dofinansowania z UE), udostępniają powierzchnie biurowe, sale
konferencyjne.
Źródło: PAP
Foto: patrz.pl
ostatnia zmiana: 2011-11-05