Portale społecznościowe jako sposób na biznes
Internet stał się obecnie najpopularniejszym kanałem komunikacji. Technologia Web 2.0 otwiera przed użytkownikami sieci nowe możliwości, które bardzo szybko stają się elementem życia codziennego. Komunikatory internetowe, telefonia online oraz stale zdobywające popularność portale społecznościowe są dziś podstawową platformą do kontaktowania się z innymi ludźmi.
To, co kilka lat temu było nowością na rynku online, obecnie staje się
wymaganym standardem. Duże i znane serwisy WWW przenoszą się do świata
społeczności, gdzie możliwa jest interakcja z czytelnikami portalu.
Wychodzenie naprzeciw tym wymogom, skłania wielu do tworzenia własnych
wirtualnych społeczności, które w ocenie analityków stały się dziś
jednym z najkorzystniejszych projektów biznesowych realizowanych
online. Serwisy typu Nasza-klasa, Wykop, czy portale dziennikarstwa
obywatelskiego cieszą się ogromną popularnością, co w oczywisty sposób
przekłada się na wyniki finansowe twórców projektu.
Załóż własną społeczność
Na rynku internetowym
wciąż istnieje nisza, jeżeli chodzi o sieci łączące userów wokół
wspólnego zagadnienia. Chociaż wiele powstałych kilka lat temu serwisów
objęło już rolę lidera, to jednak nadal wiele pomysłów można z
powodzeniem zrealizować. Społeczności to obecnie najpopularniejszy
trend. Portale tego typu umożliwiają tworzenie własnych prywatnych
stron internetowych, wymianę informacji i doświadczeń, nawiązywanie
nowych znajomości oraz, co najważniejsze, szybki i interaktywny kontakt
między Internautami – komentuje Michał Chołuj z Netface, firmy
tworzącej serwisy typu Web 2.0. Szczególne znaczenie w tym przypadku ma
możliwość komunikacji pomiędzy zarejestrowanymi userami. W przypadku
firmowych społeczności, uzyskuje się możliwość informowania o nowych
produktach czy usługach w bardzo krótkim czasie, wiadomość dociera do
mierzalnego grona Internautów, a każde z działań dostarcza informację
zwrotną, pozwalającą ocenić jak została przyjęta dana akcja oraz co w
danej usłudze czy produkcie warto poprawić.
Jak zarabiać na społecznościach?
Zwrot
zainwestowanego kapitału w tego typu projektach następuje w różny
sposób. Po pierwsze gros dochodów pochodzi z reklam – im większy jest
serwis, tym łatwiej wyselekcjonować grupę użytkowników w oparciu o
profil behawioralny, do których powinien dotrzeć przekaz promocyjny. Po
drugie często stosowaną formą są płatne aplikacje oraz moduły serwisu.
Inwestycja w takie serwisy jest opłacalna – świadczy o tym wysoki
wskaźnik konwergencji (zaangażowania użytkowników) oraz przywiązanie
internautów do danego serwisu. Jak wyjaśnia Michał Chołuj z Netface:
Społeczności są dziś bardzo skutecznym kanałem reklamowym – umożliwiają
tworzenie fanpage-ów firm oraz marek, wysyłanie reklamowych wiadomości
e-mail, tworzenie grup skupionych wokół konkretnego produktu, czy po
prostu zamieszczanie aplikacji reklamowych, takich jak banery, które
wyświetlą się zarejestrowanym użytkownikom.
Wykorzystując
tradycyjne kanały reklamowe firmy nie otrzymują feedbacku. W tym
przypadku efekt działań mierzony był na podstawie wyników
sprzedażowych, ale te nie mówiły nic o jakości i funkcjonalności
produktu, ani o tym co należy zmienić. Ten problem nie istnieje w
przypadku serwisów społecznościowych, gdzie odpowiedź użytkowników
sieci jest natychmiastowa oraz kompletna.
W dobie zaostrzającej
się walki konkurencyjnej, rozwijały się będą tylko te firmy, które
popełnią jak najmniej błędów. Jeżeli filozofia marki opiera się na
orientacji na potrzeby klienta, to niewątpliwie portale społecznościowe
dają możliwość na zapoznanie się z opinią konsumentów. Warto w tym
względzie pamiętać, że im lepiej produkt będzie zaspokajał potrzeby,
tym większa będzie popularność firmy, która wprowadziła go na rynek.
źródło: bankier.pl
ostatnia zmiana: 2011-11-05