Kapitał (nie) dla firm, czyli o problemach z pozyskaniem finansowania
Pomimo, iż kryzys powoli się kończy firmy nadal mocno odczuwają jego znamiona, szczególnie w zakresie możliwości pozyskania kapitału na rozwój. Pomimo poluzowania polityki instytucji dysponujących kapitałem, skutki kryzysu w dalszym ciągu pozostają bowiem w ich pamięci, wpływając na zdecydowanie bardziej ostrożną wycenę potencjalnych.
Niedawno zakończony Kongres Zarządów Spółek „Kapitał dla firm” organizowany przez Grupę IPO.pl wyraźnie wskazuje, że kapitał dla przedsiębiorstw jest, a na „dobry pomysł zawsze znajdą się środki”. Problemem pozostaje jednak niebagatelny pomysł. O ile przed kryzysem zarówno instytucje finansowe, jak i inwestorzy chętnie inwestowali prawie we wszystko, o tyle kryzys i silne przeceny ostudziły zapał kapitałodawców. Obecnie wciąż odczuwają oni bowiem skutki kryzysu objawiające się znacznym uszczupleniem wartości ich portfeli. Nauczeni niedawnym doświadczeniem zdecydowanie ostrożniej przyglądają się potencjalnym inwestycjom, starannie dobierając spółki do portfeli.
Nie oznacza to jednak, że kapitału na inwestycje nie ma. Wręcz przeciwnie jest go coraz więcej, jednak często brakuje albo dobrego pomysłu, który zachęciłby inwestora, albo wizji strategicznego rozwoju projektu. Instytucje i inwestorzy gotowi są bowiem inwestować niemal na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa (w zależności od fazy rozwoju projektu należy jednak poszukiwać kapitału w różnych instytucjach), trzeba ich tylko do tego przekonać.
Innym wnioskiem, jaki pojawił się w czasie Kongresu jest częste nieprzygotowanie reprezentantów firmy do rozmów z inwestorami. Należy bowiem pamiętać, że inwestorzy często wchodzą z bardzo prostego założenia: „Jeśli mnie nie przekonasz, pewnie nie przekonasz również potencjalnych klientów”, bez których istnienie przedsiębiorstwa nie ma podstaw do ekonomicznego bytu.
Warto jednak podkreślić jeszcze jedną bardzo istotną kwestię. Przedsiębiorcy często skupiają się na najbardziej oczywistych źródłach pozyskania kapitału, pomijając inne rodzaje finansowania. Przykładem tego typu sposobu pozyskania kapitału jest factoring lub dotacje unijne, które część firm traktuje jako niedostępne. Tymczasem korzystając ze wsparcia firmy wyspecjalizowanej w danej dziedzinie może się okazać, że pozyskanie kapitału z tego typu źródła będzie optymalnym rozwiązaniem dla części przedsiębiorstw.
Przedsiębiorcy często nie są również świadomi istnienia alternatywnych form pozyskania kapitału. Jednym z takich nowatorskich przedsięwzięć są Salony Inwestycyjne organizowane przez Grupę IPO.pl w trakcie których spółki mogą prezentować się przed potencjalnymi inwestorami poszukującymi ciekawych projektów. „Salony Inwestycyjne adresowane są do spółek szukających finansowania, dla których przedstawienie swojego profilu na platformie salony.ipo.pl to szansa na pozyskanie finansowania.” – komentuje Anna Janus, prezes Grupy IPO.pl. „Dlatego też warto poszukiwać również alternatywnych form finansowania.”
Przy okazji pozyskania kapitału nie należy jednak zapominać o kwestiach prawno – podatkowych z tym związanych. Wykorzystując odpowiednie przepisy często można bowiem zwiększyć efektywność prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Sądząc po ilości zgromadzonych uczestników w czasie Kongresu Zarządów Spółek „Kapitał dla firm”, potrzeby w zakresie pozyskania kapitału są bardzo duże. Z drugiej strony kapitał dla przedsiębiorców też jest w zasięgu ręki. Fundamentalną kwestią staje się zatem problem jak połączyć potrzeby zarówno inwestorów jak i przedsiębiorców, aby obie strony były usatysfakcjonowane.
źródło: nf.pl
ostatnia zmiana: 2011-11-05