Towarzystwo rozbudowuje portfel produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych, zapewniający trwałą rentowność. Jego podstawą są ubezpieczenia na życie ze składką regularną, indywidualne i grupowe. Nasza składka z tych ubezpieczeń w I półroczu 2009 jest na tym samym poziomie co w I półroczu 2008, i jest to duży sukces. Lipiec był natomiast rekordowym miesiącem dla ubezpieczeń grupowych. Kampania reklamowa towarzysząca wprowadzeniu marki Aviva zwiększa zainteresowanie naszą ofertą – mówi Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce. Aviva rozszerza też sprzedaż ubezpieczeń w bankach i firmach doradztwa finansowego.
Ze
względu na ryzyko kredytowe oraz znikomą rentowność dla ubezpieczyciela w 2008
roku Aviva wycofała się z oferowania polisolokat. O znaczeniu tego ryzyka
świadczy choćby niedawne obniżenie przez agencję Fitch ratingu jednemu z naszych
konkurentów, mocno zaangażowanemu w sprzedaż tego rodzaju produktów poprzez
jeden bank – podkreśla Jankowski.
W
I półroczu 2009 roku cała branża odnotowywała mniejsze niż przed rokiem
zainteresowanie klientów polisami o charakterze inwestycyjnym, przede wszystkim
ze składką jednorazową.
Z
tych powodów łączna składka brutto Aviva TUnŻ w pierwszym półroczu zmalała, ale
nie zmniejszyła się zyskowność towarzystwa. Wręcz przeciwnie, wypracowaliśmy
wyższe zyski niż przed rokiem dzięki dochodom z działalności lokacyjnej
oraz ograniczeniu kosztów działalności ubezpieczeniowej – podkreśla Maciej
Jankowski.
Pełny
obraz pozycji grupy Aviva na rynku ubezpieczeń na życie daje łączna analiza
wyników Aviva TUnŻ i BZ WBK-Aviva TUnŻ – spółki utworzonej wspólnie z Bankiem
Zachodnim WBK, oferującej produkty klientom banku. W I półroczu 2009 r. Aviva
TUnŻ zebrało 818,7 mln zł składki brutto, zaś BZ WBK-Aviva TUnŻ 153,4 mln zł.
Pozycja
kapitałowa Aviva TUnŻ jest bezpieczna i silna. Potwierdza to wskaźnik pokrycia
marginesu wypłacalności środkami własnymi, który wynosił 168,97 proc. na koniec
czerwca 2009 roku, oraz wskaźnik pokrycia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych
aktywami, który wynosił 108,62 proc.
Pozycja |
I
półrocze 2008 (tys. zł) |
I
półrocze 2009 (tys. zł) |
Składka
przypisana brutto |
2 398 064,58 |
818 744,51 |
Przychody
z lokat |
417 388,57 |
305 110,88 |
Koszty działalności
ubezpieczeniowej |
184 273,83 |
162 635,92 |
Wynik
techniczny |
186 743,99 |
233 616,11 |
Wynik
finansowy brutto |
268 177,22 |
341 959,16 |
Wynik
finansowy netto |
238 455,80 |
294 792,59 |
Lokaty |
13 794 405,43 |
12 206 432,86 |
Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych
SA
Towarzystwo
zebrało większą składkę niż w I półroczu 2008 roku dzięki wyższej sprzedaży
ubezpieczeń dla przedsiębiorstw, ubezpieczeń mieszkaniowych oraz
komunikacyjnych (oferowanych w systemie direct). Składka z ubezpieczeń
komunikacyjnych w I półroczu 2009 wyniosła 40,7 mln zł wobec 27,1 mln w
analogicznym okresie roku poprzedniego.
Podobnie
jak na rynku ubezpieczeń na życie, pełny obraz pozycji grupy w ubezpieczeniach
majątkowych daje łączna analiza składki brutto za I półrocze Aviva TUO (98,8
mln zł) i BZ WBK-Aviva TUO (54,3 mln zł).
Ujemny
wynik techniczny i finansowy wynika z nakładów na rozwój platformy direct i
ubezpieczeń komunikacyjnych.
Kapitały
własne spółki i współczynniki wypłacalności przewyższają znacznie poziom
wymagany przez odpowiednie przepisy prawa (wskaźnik pokrycia marginesu
wypłacalności środkami własnymi wynosił 169 proc. na koniec czerwca 2009, zaś
wskaźnik pokrycia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywami 133,01 proc.).